wtorek, 22 listopada 2011

guacamole

Kasia poprosila o przepis na meksykanskie guacamole.

Przepis na 6 osob.
5 szt. Hass avocado (skorka powinna byc prawie czarna, po przycisnieciu owoc powinien byc lekko miekki);
2 duze limetki;
1 sredniej wielkosci biala cebula (drobno posiekana);
3/4 szklanki (1 szklanka = 250ml) posiekanej kolendry (chodzi o listki, ktore wygladaja jak natka pietruszki, a nie o nasionka);
1 duzy pokrojony pomidor, nie przejrzaly (sam miazsz, pestki trzeba wyjac);
sol;
1 swieza papryczka jalapeno drobno posiekana (uprzednio wyjac pestki).

1. Przeciac avocado na pol. Wyjac pestke. Wyjac owoc ze skorki (mozna przy pomocy lyzeczki, ja obieram skorke nozem).
2. Dodac sok z jednej limetki, aby zapobiec zbrazowieniu. Rozgniesc avocado widelcem.
3. Dodac pomidor, cebule, jalapeno i kolendre. Dobrze wymieszac.
4. Dodac sok z drugiej limetki i doprawic sola do smaku. Wszystko razem dobrze wymieszac-rozetrzec na jednolita mase.

Uczciwie przyznam, ze nie wiem jaki jest europejski przepis na guacamole. Po raz pierwszy jadlam je tu gdzie mieszkam. Mysle, ze w Polsce moze byc problem z zakupem odpowiedniego avocado. Prawdopodobnie sprzedawane jest zielone i twarde. Mozna takie avocado polozyc gdzies w kuchni i po 2-3 dniach powinno byc odpowiednio dojrzale.
Guacamole mozna jesc nie tylko z chipsami, ale tez np. podawac do miesa. W mojej ulubionej meksykanskiej knajpie podawane jest do steak fajita czyli wczesniej marynowanych paseczkow wolowiny usmazonych potem z cebula i papryka.
Moje dzieci bardzo lubia jesc avocado w salatce zrobionej z zielonej salaty, pomidora, ogorka, czerwonej papryki, mlodej, drobno posiekanej cebulki doprawionej oliwa, octem winnym, sola i pieprzem.
Czasem na kolacje kroje pomidory i avocado w plasterki, ukladam na talerzu, przykrywam to drobno pokrojona mloda cebulka i posypuje sola ziolowa. Doskonale smakuje z grzankami.

6 komentarzy:

  1. uwielbiam wariacje na temat avocado- robie je na sto sposobów, w zależności, od tego, co mam pod ręką:)) z tuńczykiem, np,z róznymi serami , jajkiem nawet...ale czy Hass avocado to jakas konkretna odmiana?a papryczka jalapeno jest tak ostra jak chili? och, chyba podjadę do sklepu...narobilas mi apetytu na to avocado! Uściski !

    OdpowiedzUsuń
  2. Oj bardzo bardzo dziekuje! Kochana jestes! W sobote zabiore sie do dziela. Ale mam podobne pytania jak Basia: papryczka jalapeno? Co to takiego? Ma byc swieza? Czy moze suszona? Pozdrawiam, KASIA

    OdpowiedzUsuń
  3. U nas sprzedawane jest takie avocado jak dwa Hass w jednym i na nich jest napisane: jumbo. Na tych malych jest napisane: Hass :).
    Jalapeno (czyt. halapenio) to rodzaj chili i jest ostre. Ja bardzo lubie takie buleczki, ktore sie nazywaja jalapeno bialy: bulka a na niej marynowane plasterki jalapeno, wszystko posypane serem i zapieczone. Pyszne.

    OdpowiedzUsuń
  4. dziekuję za wyjasnienie :))) kulinaria potwierdzają, ze blisko do Meksyku!

    OdpowiedzUsuń
  5. Basiu, rzuć proszę twoje 3 hity z awokado. Uwielbiam je, ale najbardziej smakuje mi pokrojone na pieczywo lekko posolone i pomidor z młodą cebulką ;-)))). Niestety inne nie powalają mnie smakowo, wrzuć proszę coś na smaczek.
    elw

    OdpowiedzUsuń
  6. hej, wywołana do tablicy, odpowiadam:)))te moje pomysly na avpcado, to nic takiego, pewnie znane, chociaz, ja przyznam,że nigdy nie jadłam tak pokrojonego na pieczywie, więc spróbuje Twego pomyslu...ja wybieram łyżeczką miąższ z przepołowionych a, rozgniatam widelcem, skrapiam cytryna i dodaje - albo tuńczyka z puszki, albo łososia poszarpanego na kawalki, albo jajko na twardo...doprawiam, jak fantazja podpowiada- pieprz, sól ziola-oregano,np ale i szczypiorek, albo koperek bawię się tym ,,,nakładam w te wydrązone łupinki, układam na listkach sałaty i mam danie...:)))

    OdpowiedzUsuń